Fitfacts
20 minuten

Ik zit net een appel op te peuzelen en kwam op het geniale idee om dit artikel te schrijven. Suiker is onderhand een scheldwoord geworden in onze samenleving. Maar is dit wel terecht? We eten bij wijze van spreken kommen vol met fruitsalades maar geraffineerde suikers moeten we niks van weten. In hoeverre is dit terecht?

Conclusies

  • Buiten dat er veel vezels, vitamines en mineralen in fruit zitten die goed voor je zijn, zijn fruitsuikers niet beter dan geraffineerde suikers.

Wat zijn natuurlijke suikers?

Dit zijn suikers die niet gezuiverd zijn. Natuurlijke suikers komen in vers en gedroogd fruit toe. Andere voorbeelden van natuurlijke suikers zijn honing, palmsuiker, kokosbloesemsuiker en ahornsiroop.

Wat zijn geraffineerde suikers?

Dit zijn gezuiverde suikers. Dit komt over het algemeen voor in bewerkte producten zoals snoep en frisdrank. Voorbeelden van geraffineerde suikers zijn: kristalsuiker, rietsuiker en basterdsuiker.

Natuurlijke suiker VS geraffineerde suiker

Ons lichaam ziet niet het verschil tussen natuurlijke en geraffineerde suiker. Je lichaam zet suiker om in energie. Suiker bestaat uit fructose en glucose. Fructose wordt verwerkt door je lever en glucose wordt opgenomen in je bloed. Insuline is het hormoon wat zorgt dat de glucose in je weefsel komt, wat uiteindelijk weer als brandstof gebruikt kan worden.

Natuurlijk zit er in een stukje fruit veel meer dan alleen maar suikers. Er zitten vitamines, mineralen en vezels in. Maar in een aantal recepten die ik tegenkom op het internet wordt grofweg dezelfde hoeveelheid ahornsiroop als suiker gebruikt. Is het dan niet een vorm van oplichting om te zeggen dat je hippe taart suikervrij is?

Denk dat ik genoeg gezegd heb over dit onderwerp. Luc waarom heb je geen bronvermelding in dit artikel? Omdat je met gezond verstand zelf heel goed kan begrijpen.