Fitfacts
20 minuten

Voordat ik begin met het artikel moet ik je wat bekennen. Ik was bezig met een onderzoek te doen waarom bieten prestatie verhogend zouden kunnen zijn. Na een aantal bronnen gecheckt te hebben was ik er van overtuigd dat bieten prestatie verhogend zijn. Tot ik een dag later een ander boek aan het lezen was waardoor ik begon te twijfelen aan mijn bronnen. In theorie klinkt het heel leuk maar de wetenschap laat wat anders zien.

Conclusies

  • Ik dacht het tegenovergestelde maar ik heb het ook niet altijd goed.
  • Bieten zouden ervoor kunnen zorgen dat we op een efficiëntere manier omgaan met onze energie.
  • Niet genoeg bewijs!
  • Bietensap lekker maar niet volledig bewezen.

Waarom zouden bieten de prestatie kunnen verbeteren?

Bietensap zou ervoor kunnen zorgen dat de efficiëntie van de mitochondriën wordt verbeterd waardoor de prestaties omhoog kunnen gaan. Wat mitochondriën zijn is op een simpele manier gezegd: het energie systeem binnen je lichaamscellen. Doordat er op een efficiëntere manier met je energie omgegaan wordt zou er een betere prestatie geleverd kunnen worden. Dit komt voornamelijk door het hoge gehalte nitraat wat in bieten te vinden is.  Nitraat zet zich om in nitriet wat vervolgens afbreekt in stikstofmonoxide. De laatste stof zou zorgen voor de verwijding van de bloedvaten waardoor er meer zuurstof in de inspannende spieren terecht komt.

Weinig bekend

Helaas is er op dit moment nog te weinig bekend van de nitraat-nitrietcyclus. Het wordt nog steeds veel gebruikt bij duursporters. Zelfs op de wereld kampioenschappen van bepaalde duursporten wordt het nog steeds veel gebruikt omdat er een aantal wetenschappelijke studies zijn waar de werking positief naar voren komt. Een groter uithoudingsvermogen bij een hogere nitraat concentratie in het bloed. Dat klink positief niet waar?

Ook supplementen hebben geen zin

Van de veertien studies die gedaan zijn laat meer dan de helft geen positievere effecten zien. De zes studies waar het wel positief naar voren kwam zijn  klein waardoor je de resultaten niet zomaar aan kunt nemen. De voedsel en warenautoriteit EFSA heeft een rapport gepubliceerd waar naar voren komt dat de gezondheidseffecten van nitraatrijke groente armzalig klein zijn.  Wil dit zeggen dat je geen bietensap mag drinken? Absoluut niet… Het gaat mij om de hoge concentraties die duursporters nemen wat op dit moment geen zin heeft.

Houd jij van bietensap?

Ik heb nu echt geen motivatie!

  1. https://authoritynutrition.com/benefits-of-beets/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20951824/
  3. 3. 77 fabels & feiten over onze voeding – 77 – bietensap werkt niet prestatie verhogend

Privacy Preference Center